« Tillbaka

FREDDY KALAS

LÖRDAG 20 JULI, kl 23.50, FESTPLATSEN TRILLEN
Köp biljetter här.

Fredrik Auke, som är mer känd under konstnären Freddy Kalas, har under de senaste åren tagit Norge med storm med sina extremt catchy och populära sånger. Freddy Kalas vision är att sprida glädje genom sin musik. Även om Freddy först gjorde sin debut i jul 2012 hade hans röst redan hörts miljontals gånger, genom duon Broiler och tidigare projekt som Vannski, Afterski, Bonski och andra. Simen Auke i Broiler är Freddys lillebror, och tillsammans har de gjort musik i över 6 år. Det stora genombrottet som solokonstnär kom 2015 när han var den 3:e mest streamade norska artisten i Norge. Freddys passion för musik startade redan i ung ålder. Som en 12-årig började han skriva sina egna texter och gjorde sig själv känd lokalt genom att spela på skolavslutningar och andra evenemang i närområdet. Redan när Fredrik var 19, släppte han vad som blev hans första hit, under aliaset ”Freddy Genius”, med russelåten ”Cannabus 2011”. Den vann ”Årets låt” på NRK Mp3 och klättrade till 14. Placera på VG-listan. År 2014 blev han en del av Sky Agency-familjen (Broiler, Seeb och andra), och tillsammans har de tagit festen till nya höjder. Freddy inledde också 2015 med Universal Music Norway.

Redan med den första låten – Pinne for landet” (2014) tog lyssnarna emot honom väl. Sedan dess har det blivit mer än en hit med bland annat. I julas var det ”Hey Ho” till den energiska ”Feel Da Rush” och i sommarhit:en ”Jovial” som alla toppade listorna. Den senare låten gjorde att ”jovial” var det mest sökta ordet på google i Norge 2016.

Han har toppat säljlistorna i Norge flera gånger, medverkat på Allsang På Grensen, varit nominerat som ”årets låt” hos Spellemann (2016) m.m. Freddy Kalas har rundat över 250 miljoner strömmar på Spotify och fortsätter att vara en av Norges mest attraktiva scenkonstnärer. Han turnerar runt med sin scenshow och resultatet har varit utsålda konserter över land och rike, både i Norge och Sverige. Freddy är nu uppdaterad med NRKs vänskapskampanj ”BlimE” där han leder sången i år. Det positiva budskap låtarna har tilltalar både unga och gamla, vilket bidragit till att han drog fulla hus i ett brett spektrum av festivaler och evenemang förra året och är redo att göra samma sak i 2019.